فیزیوتراپی شهریار زانو درد

فیزیوتراپی زانو در کلینیک فیزیوتراپی همگام شهریار

زانوها یکی از پیچیده‌ترین مفاصل در بدن شما هستند. مفصل زانو محل تلاقی استخوان ران با استخوان ساق پا است. انتهای هر یک از این استخوان‌ها با غضروف پوشیده شده است که باعث می‌شود این استخوان‌ها بدون داشتن اصطکاک روی یکدیگر لغزیده و حرکت کنند. درد زانو جزو شایعترین دردها میباشد و تعدا بسیاری از مراجعین به مرکز فیزیوتراپی همگام اندیشه  و شهریار  فاز یک را بیماران زانو درد شامل میشوند. درصورتی که میخواهید درباره لیزر پرتوان در فیزیوتراپی شهریار یا مگنت درمانی در فیزیوتراپی شهریار اطلاعات بیشتری کسب کنید میتوانید از صفحه های مربوطه دیدن نمایید .

علت زانو درد چیست و چگونه به کاهش درد زانو کمک میکند ؟

زانو درد علل متفاوتی دارد با تشخیص دقیق علت بوجود آورنده آن میتوان درمانی صحیح و مناسب برای بیماران برنامه ریزی کرد. زانو درد یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند از هر یک از ساختارهای استخوانی تشکیل دهنده مفصل زانو (استخوان ران، درشت نی، نازک نی)، کاسه زانو (کشکک یا پاتلا) یا رباط‌ ها و غضروف (مینیسک) زانو نشأت بگیرد.
آسیب دیدگی زانو یک اختلال شایع است و تعداد مراجعین برای فیزیوتراپی زانو در اندیشه بسیار بالا میباشد . برخی از آنها به علت نداشتن فعالیت جسمانی و بی تحرکی به وجود می‌آیند و برخی دیگر می‌توانند به فقدان قدرت و انعطاف پذیری ران ارتباط داشته باشند. آسیب دیدگی زانو دلیل مراجعه حدود ۱۰ میلیون بیمار به متخصص فیزیوتراپی
اندیشه در طول سال است.
مفصل زانو به شدت آسیب پذیر است، چرا که وزن کامل بدن و همچنین نیروی اضافی در زمان دویدن یا پریدن را تحمل می‌کند. باید نیرویی در حدود ۶ برابر وزن بدن شما را تحمل کنند. با انجام ورزش زانو درد میتوان به بهبودی زانو کمک کرد.

فیزیوتراپی در اندیشه فاز یک یا جراحی ، کدام برای زانو درد موثر است ؟

ابتلا به مشکلات زانو مانند یک چاقوی دو لبه است. فشار بیش از حد به زانو ممکن است که شرایط را بدتر کند، درحالیکه با تحرک کم نیز زانوها ضعیف تر می شوند.بسیاری از زانو دردها ممکن است با فیزیوتراپی به موقع و بدون نیاز به انجام تزریق‌های دردناک یا مصرف دارو به سرعت بهبود یابند. فیزیوتراپی باید در مرحله اول و قبل از انجام هر گونه عمل و فرایند تهاجمی مانند عمل‌های جراحی انجام شود.

فیزیوتراپی زانو در شهریار
فیزیوتراپی زانو در شهریار

تاثیر فیزیوتراپی بر زانو دارد چیست ؟

انجام فیزیوتراپی در اندیشه فاز یک و ورزش برای زانو درد باعث تقویت عضلات و ثبات بیشتر زانو می شود و همچنین کمک می‌کند تا حرکات زانو به بهترین نحو انجام شود. انجام فیزیوتراپی به پیشگیری از آسیب ها کمک کرده و شدت صدمات را کاهش می دهد.در کلینیک فیزیوتراپی همگام در شهریار اندیشه فاز یک برای درمان درد زانو از انواع روش های فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی استفاده می شود از جمله :
• الکتروتراپی پیشرفته
• لیزرپرتوان
• مگنت
• طب سوزنی
• تمرین درمانی تخصصی مخصوص هربیمار


علائم و نشانه های آسیب زانو :

محل و شدت درد زانو ممکن است متفاوت باشد و کاملا به حالت مشکل بستگی دارد. محل زانو درد به ساختار درگیر در عارضه بستگی دارد. تمام زانو در صورت بروز عفونت متورم و دردناک می‌شود، حال آن که پارگی مینیسک زانو یا شکستگی استخوان منجر به بروز علائم در محل مشخصی می‌شود. علائم و نشانه هایی که برخی اوقات درد زانو را به همراه دارند و معمولا شامل:
• تورم و خشک شدن پا
• قرمزی و گرمای سطح پوست
• ضعف و ناپایداری
• صدای خرد شدن یا خالی کردن زانو
• عدم توانایی در صاف کردن زانو


چه عواملی می توانند مبتلا شدن به درد زانو را افزایش دهند؟

  • افزایش وزن
  • ضعف انعطاف یا قدرت عضله
  • ورزش های خاص
  • صدمات گذشته
  • افزایش سن
  • کاهش کلسیم و ویتامین د
  • پوکی استخوان و کاهش استقامت استخوان زانو

مشکلات شایع و دلایل اصلی درد زانو مراجعین به فیزیوتراپی همگام شهریار

اختلالات این مفصل می تواند از آسیب های فرسایشی مانند آرتروز و تخریب مفصل به گذر زمان و همچنین آسیب‌های تروماتیک یا ناشی از ضربه و برخوردها که به صورت ناگهانی ایجاد شود. به طور متوسط، مفاصل زانو حدود یک میلیون مرتبه در سال خم می‌شوند بنابراین این که دچار مشکل شوند دور از انتظار نیست. احتمال بروز درد زانو به موازات افزایش سن بیشتر می‌شود، و اشخاص دارای اضافه وزن یا ورزشکاران نیز بیش از دیگران در معرض آسیب دیدگی زانو قرار دارند. در ورزشکاران به ویژه ورزشکارانی که با اندام تحتانی خود زیاد کار می کنند و کارهایی مثل فرود، پرش یا استارت زدن های ناگهانی دارند، آسیب به زانو بیشتر اتفاق می افتد.

شکستگی:

وارد شدن ضربه مستقیم به ساختارهای استخوانی به شکستگی یکی از استخوان‌های زانو منجر می‌شود که معمولاً صدمه‌ای بسیار دردناک و مشخص است. اکثر شکستگی‌های زانو، مانند شکستگی کاسه زانو، نه تنها دردناک‌اند، بلکه عملکرد صحیح زانو را نیز مختل می‌سازند یا در مواردی، همانند شکستگی سطح فوقانی استخوان درشت نی، تحمل وزن را با دردی جانکاه توأم می‎سازد. فیزیوتراپی همگام  ، هر گونه شکستگی را باید به سرعت درمان نمود. استخوان های زانو، از جمله کشکک زانو، می‌توانند در هنگام برخورد با وسایل نقلیه موتوری یا هنگام افتادن از آن ها بشکنند. افرادی که استخوان های آن به علت پوکی استخوان ضعیف شده است، ممکن است به علت یک قدم اشتباه زانویشان بشکند

درد زانو در اثر جراحت

جراحت در ناحیه زانو می‌تواند هر یک از رباط ها، تاندون ها، کیسه هایی که برای جلوگیری از سایش غضروف ها پر از مایع هستند و مفاصل را محاصره کرده اند و غضروف و رباطی که خود مفصل را تشکیل می‌دهند را تحت تاثیر قرار دهد. فیزیوتراپی در اندیشه ، چنین جراحتی معمولا در میان افرادی که مشغول به ورزش های بسکتبال و فوتبال یا ورزش های دیگری که به تغییر جهت ناگهانی مسیر نیاز دارند متداول تر است.

آسیب دیدگی رباط یا لیگامان


در این جراحت یکی از رباط ها که استخوان ساق پا را به استخوان ران متصل می‌کند پاره می‌شود.
رباط صلیبی جلویی (قدامی) رباطی است که بیش از دیگر رباط‌ ها صدمه می‌بیند. این اتفاق غالباً در میادین ورزشی به دلیل تغییر جهت و توقف ناگهانی پیش می‌آید. پارگی رباط صلیبی جلویی پا به جراحت ACL معروف است.


آسیب دیدگی رباط صلیبی پا یا ACL

اغلب در افرادی که در برخی از فعالیت‌های ورزشی از قبیل فوتبال، بسکتبال، والیبال و سایر انواع تمرینات ورزشی شرکت دارند گزارش می‌شود که فرد با یک بازیکن دیگر برخورد می‌‌کند و پا ضربه ببیند و به شدت دچار چرخش می‌شود. در این موارد اگر پا ثابت باشد اما بدن سعی کند مسیر خود را تغییر دهد احتمال پارگی رباط صلیبی وجود دارد.

با توجه به شدت مشکل یاد شده برای درمان پارگی یا آسیب دیدگی رباط صلیبی پا انجام عمل جراحی یا استراحت کردند و پیروی از برنامه توانبخشی فیزیوتراپی ضرورت پیدا می‌‌کند. فیزیوتراپی همگام در شهریار به این افراد کمک می‌کند دوباره قدرت، تعادل و هماهنگی اعضای بدن خود را به دست بیاورد و بتوانند به طور صحیح راه بروند تا از آسیب دیدگی مجدد در رباط صلیبی پا جلوگیری شود. فیزیوتراپی در اندیشه فاز یک همراه با توانبخشی بعد از جراحی رباط صلیبی بسیار موثر و کارآمد است.


آسیب دیدگی مینیسک


مینیسک‌های داخلی و خارجی تشکیل شده از غضروف مانند ضربه‌گیر بین استخوان‌های زانو عمل می‌کند. پیچ خوردن زانو صدمه دیدن مینیسک را در پی دارد. منیسک متشکل از غضروف سخت و لاستیکی است و به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و استخوان ران عمل می‌کند. منیسک می‌تواند پاره شود اگر زانو در حال تحمل وزن باشد و ناگهانی بچرخد. این شرایط بسیار دردناک است و زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف زانو به مرور زمان یا به دلیل استفاده از بین می‌رود.

دررفتگی

دررفتگی مفصل زانو یک فوریت پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد. این آسیب دیدگی غالباً هنگام تصادف وسایل نقلیه موتوری و در صورت برخورد زانو به داشبورد روی می‌دهد.


• دررفتگی زانو :

می‌تواند در هر قسمتی از زانو به وجود بیاید. معمولاً ورزش کردن یا انجام دادن فعالیت‌های ورزشی سنگین یا زمین خوردن یا تصادفات خودرویی از دلایل شایع در رفتگی زانو محسوب می‌شود. هنگامی ‌که زانو دچار دررفتگی می‌شود استخوان‌های مفاصل زانو از جای خود خارج می‌‌شوند که این وضعیت باعث بروز درد بسیار زیادی می‌شود و به درمان فوری نیاز دارد.


• در رفتن کاسه زانو:

این مساله معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان مثلثی که جلوی زانوی شما را پوشانده است از جای خود در برود. معمولا در رفتگی این استخوان به خارج از زانو خواهد بود. در بعضی موارد، استخوان کشکک زانو ممکن است در رفته باقی بماند و شما آن را در جای متفاوتی ببینید

تاندونیت کشکک زانو:

تاندینیت تحریک و التهاب یک یا چند تاندون است. تاندون ها بافت های فیبری ضخیمی هستند که عضلات را به استخوان متصل می‌کنند. دونده ها، اسکی کنندگان، دوچرخه سواران و افرادی که با ورزش های پرشی سر و کار دارند و فعالیت هایی که به صورت دمر و دراز کش انجام می‌شوند که ایجاد التهاب در تاندون کاسه زانو می‌کنند تاندونیت کشکک به علت تحت فشار قرار گرفتن مداوم زانو و استفاده بیش از حد از آن در فعالیت‌های ورزشی و جسمانی به وجود می‌آید. در فیزیوتراپی زانو در شهریار ما به معاینه دقیق بیماران میپردازیم . فشار مداوم به زانو باعث می‌‌شود که تعدادی پارگی کوچک در تاندون به وجود بیاید و با گذر زمان تاندون ملتهب و ضعیف شود گ. این عارضه به کمک روش‌های فیزیوتراپی قابل بهبود و درمان است.

سندروم درد پاتلوفمورال

تحت عنوان درد زانو که به صورت خفیف یا شدید به وجود می‌آید و باعث بروز درد در قسمت پشت کشکک یا استخوان ران می‌شود توصیف می‌گردد. این اختلال معمولاً به علت عدم تعادل عضلات ران و مفصل ران به وجود می‌‌آید و باعث می‌‌شود کشکک در شرایط نامناسبی قرار بگیرد.

بیماری‌ها

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی :یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند و بیمار را دچار ناتوانی و درد شدید سازد.

زانو درد ناشی از آرتریت

آرتروز زانو نوعی بیماری التهابی است که به مرور زمان فرد را در انجام کارهای روزمره ،راه رفتن و نشستن درگیر می¬کند. اگر آرتروز زانو درمان نشود عوارضی از جمله خشکی مفصل، کاهش دامنه¬‌ی حرکتی، درد در هنگام خوابیدن و…. را برای فرد به وجود می¬‌آورد . فیزیوتراپی زانو یکی از اصلی‌¬ترین شیوه‌¬هایست که نتایج آن در روند بهبودی آرتروز تاثیر چشمگیری داشته است و تا حد زیادی به تقویت مفصل و بافت آسیب دیده زانو کمک می¬کند . آرتروز زانو انواع و علل مختلفی دارد که تمامی آنها با فیزیوتراپی قابل درمان و پیشگیری است:این مساله ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، ولی این تا زمانی است که آرتروز زانو با حرکت مفصل زانو تداخل کند. در این شرایط این طور به نظر می‌رسد که مداد لای لولای در گیر کرده است.
این نوع بیماری فرسایش غضروف مفصل در اثر افزایش سن یا به کارگیری مداوم از زانو می باشد. گاهی اوقات جراحت یا ضعف استخوان یا غضروف می‌تواند باعث شود که تکه ای از استخوان یا غضروف بشکند و فضای مفصلی شناور شود.

نقرس

گونه‌ای آرتریت یا بیماری التهاب مفصل است که بیشتر در انگشست شست پا بروز می‌یابد، البته گاهی بر زانو نیز اثر می‌گذارد.


آرتریت عفونی (چرکی)

در این بیماری مفصل زانو عفونت می‌کند و به درد، ورم و تب دامن می‌زند. این عارضه را باید با مصرف آنتی بیوتیک و تخلیه مواد عفونی در اولین فرصت درمان کرد.

بیماری شبه نقرس

معمولا با نقرس اشتباه گرفته می‌شود، ولی بیماری شبه نقرس به علت ساخته شدن کریستال های حاوی کلسیم در مایع مفصلی ایجاد می‌شود.

عارضه‌های ناشی از استفاده مزمن/ بیش از اندازه ، درد زانو در اثر مشکلات مکانیکی

التهاب تاندون کشکک زانو با التهاب تاندون اتصال دهنده کاسه زانو (کشکک) به استخوان پایین پا همراه است. این بیماری عارضه‌ای مزمن است که غالباً در میان افرادی مانند دوندگان یا دوچرخه سواران به چشم می‌خورد که حرکت یکسانی را مرتب تکرار می‌کنند.

سندرم نوار ایلوتیبیال

وقتی تاندون استخوان ران که از بیرون سفید ران تا زانو کشیده شده است (نوار ایلوبیتال) کشیده می‌شود، بسیار سخت می‌شود و بر بیرون استخوان ران ساییده می‌شود. دوندگان مسافت های طولانی معمولا مستعد این سندرم هستند.


روماتیسم مفصلی

ضعیف کننده ترین نوع آرتروز مفاصل است. رماتیسم مفاصل یک شرایط خود ایمن دارد و تقریبا تمام مفاصل بدن از جمله زانو ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روماتیسم یکی از بدترین انواع آرتریت است که بیماران را در تقریباً تمام مفاصل بدن دچار دردی ناتوان کننده می‌کند.

با وجود اینکه رماتیسم مفاصل بیماری مزمن است و درد مزمنی دارد، معمولا تغییرات بسیاری در میزان درد دارد و بعضی وقت ها حضور دارد و بعضی وقت ها نیست.
این نوع از ورم زمانی ایجاد می‌شود که کریستال های اسید اوریک در مفصل ساخته شوند. با وجود اینکه نقرس معمولا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است اثراتی از آن در زانو هم دیده شود. زانو ها متداول ترین مفاصلی هستند که توسط بیماری شبه نقرس تحت تاثیر قرار می‌گیرند.فیزیوتراپی همگام در شهریار آماده خدمت به بیماران با زانو درد ناشی از رماتیسم مفصلی میباشد .


ورم عفونی
بعضی اوقات مفصل زانو می‌تواند عفونت کند و به همین علت، ورم کند، درد داشته باشد و قرمز شود. معمولا پیش از شروع درد هیچ زخمی مشاهده نمی‌شود. ورم عفونی معمولا به همراه یک تب اتفاق می‌افتد. آرتریت سپتیک عفونتی در مفصل زانو است که با قرمزی، ورم و تب همراه است.


شکستگی استخوان کشکک

استخوان پاتلا یا کشکک استخوانی است که بیشتر از سایر استخوان‌های زانو دچار شکستگی می‌‌شود البته همیشه احتمال شکستگی سایر استخوان‌ها نیز وجود دارد. افراد میانسال و افرادی که دچار پوکی استخوان هستند بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان کشکک قرار می‌گیرند. این نوع شکستگی بیشتر به علت زمین خوردن و افتادن روی زانو به وجود می‌آید.
بورسیت عبارتی است که تورم کیسه محافظ پر از مایع در اطراف زانو داده شده است. این اختلال در میان افراد باغبان و افرادی که به واسطه شغلی که دارند مدت زیادی روی پای خود می‌ایستند بسیار شایع است. فیزیوتراپی، کنترل درد و تخلیه مایع از جمله اقدامات درمانی در این شرایط است.

وجود جسم آزاد در مفصل زانو

منظور از جسم آزاد تکه‌های کوچکی از رباط یا استخوان است که آزادانه در مایع مفصلی زانو (سینوویوم) حرکت می‌کند. چنانچه جسم آزاد در حرکت‌های خمشی یا کششی در نقطه‌ای گیر بیفتد، بیمار نمی‌تواند مفصل را حرکت بدهد. جسم آزاد به غضروف مفصلی آسیب می‌زند و موجب ابتلا به آرتروز زانو می‌شود.
سندرم باند ایلیوتیبیال: این سندرم زمانی بروز می‌یابد که نوار بافتی چنان سفت و کشیده شود که به تیغۀ خارجی استخوان ران ساییده شود. دوندگان دوی سرعت مستعد ابتلا به سندرم باند ایلیوتیبیال هستند.


در رفتن کشکک زانو

گاهی اوقات کاسه زانو یا کشکک زانو درمی‌رود. کشکک زانو در موارد انگشت‌شمار در وضعیت دررفته باقی می‌ماند و به راحتی می‌توانید دررفتگی را مشاهده کنید.
درد مفصل ران یا پایین پا: وقتی لگن یا پایین پا درد می‌گیرد، معمولاً سعی می‌کنیم با تغییر دادن روش راه رفتن و انداختن حداکثر وزن روی پای دیگر، فشار کمتری را به پای دردناک وارد کنیم. این حرکت فشار مضاعفی را به یک زانو وارد می‌کند و به زانو درد دامن می‌زند.اگر شما نیز دچار درد ناشی از در رفتن کشک هستید میتوانید با فیزیوتراپی زانو در انیدشه برای درمان مشکل زانو خود تماس بگیرید .

شایعترین علل درد جلوی زانو عبارتند از:
• کندرومالاسی کشکک
• تاندنیت کشکک
• تاندنیت عضله چهارسر
• بورسیت جلوی کشکک
• بورسیت پس آنسرینوس
• کندرومالاسی کشکک

 

فیزیوتراپی زانو در مرکز فیزیوتراپی همگام اندیشه فاز یک شهریار


فیزیوتراپی و توانبخشی زانو از روش های موثر و مفید در درمان آسیب های زانو می باشد. فرقی ندارد شخص مصدوم و بیمار جوان است یا پیر و آسیب جزئی است یا خیر، در صورتی که آسیب های زانویی در عملکرد و فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد کنند، باید خیلی زود اقدام به درمان کرد.فیزیوتراپی زانو در شهریار یک بخش مهم درمانی برای بیشتر افراد مبتلا به درد زانو یا افرادی که دچار آسیب‌دیدگی زانو شده‌اند است. متخصص در فیزیوتراپی شهریار می‌تواند به شما در درک آن چیزی که برای عضلات یا مفاصل شما اتفاق افتاده است کمک کند. درک درد زانو به شما کمک می‌کند که اثرات آن را مدیریت کنید.

آیا فیزیوتراپی در کاهش در زانو مثر است ؟


بسیاری از آسیب های زانو با فیزیوتراپی قابل درمان می باشد. فیزیوتراپی زانو در شهریار می تواند در بسیاری از موارد از جراحی ها جلوگیری کند. بسته به مکانیسم آسیب که ممکن است ضربه، افزایش سن و یا بیماری های مفصلی باشد، نوع درمان فیزیوتراپی زانو در شهریار متفاوت است.
فیزیوتراپی در اندیشه می تواند برای کم شدن درد، التهاب و سفتی آرتروز زانو به شما کمک کند. یکی دیگر از فواید فیزیوتراپی زانو در اندیشه کمک به بهبود عملکرد مفصل زانو است. با انجام فیزیوتراپی در اندیشه ، راه رفتن، خم کردن، چمباتمه زدن، نشستن و زانو زدن برای شما آسان تر می شود. در یک تحقیق که اخیرا برروی بیماران مبتلا به آرتروز زانو انجام شد مشخص گردید که ترکیب درمان های فیزیوتراپی در اندیشه و حرکات فیزیوتراپی زانو در منزل فواید کاربردی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو دارد و از لزوم انجام جراحی جلوگیری کرده یا آن را به تعویق می اندازد.
بازگشت بیمار به مرحله ای که قادر باشد، فعالیت‌های روزمره و عادی خود را بدون هیچ گونه کمکی پیش ببرد که از جمله تاثیر فیزیوتراپی بر زانو به حساب می آید، هدف فیزیوتراپی همگام محسوب می‌شود.

از چه روشهایی برای کاهش درد در فیزیوتراپی اندیشه استفاده میشود ؟


روش‌های مختلفی برای تسکین زانو درد ناشی از آسیب‌دیدگی وجود دارد. الکتروتراپی (برق درمانی) و مدالیته‌های دیگر راه‌حل‌هایی برای تسکین کوتاه مدت درد و ورم هستند تابیمار پس از آرام شدن درد بتواند درمان‌های بلندمدتی مانند ورزش درمانی و درمان دستی را شروع کند. هر چند متخصص فیزیوتراپی همگام بهترین روش را با توجه به نوع آسیب‌دیدگی انتخاب می‌کند، اما در کل هدف از الکتروتراپی و مدالیته‌های موضعی، افزایش انرژی به منظور کاهش درد و تسریع فرایند التیام است. بسته به مدالیته‌های درمانی از انرژی‌های مختلفی مانند انرژی الکتریکی، گرمایی، مغناطیسی، صوتی و نوری استفاده می‌شود. در ادامه متداول‌ترین روش‌هایی را که متخصصین فیزیوتراپی همگام برای کاهش درد و التهاب زانو به کار می‌برند، توضیح می‌دهیم. فیزیوتراپی در اندیشه مجهزترین و جدید ترین تجهیزیات روز دنیا برای درمان شما بکار میبرد.
فیزیوتراپی زانو می‌‌تواند به تقویت و حفظ سلامت زانوها کمک می‌کند همچنین در توان بخشی زانو پس از بروز آسیب دیدگی بسیار سودمند است.
تقویت عضله اطراف زانو با تمرینات تخصصی از طریق فیزیوتراپی زانو می‌تواند آن را پایدار تر کند.
تمرین کردن به جهت تمرکز بر روی عضله جلوی ران (عضله چهارسر) و عضلاتی که در پشت ران هستند بسیار مفید است چرا که این عضلات زانو را پشتیبانی می‌کنند.
اصلاح الگوهای حرکتی نیز بسیار کمک کننده است، مخصوصا اگر همراه با ایجاد تکنیک های خوب در طول ورزش یا فعالیت شما همراه باشد. تمرین های برای بهبود تعادل شما هم بسیار مهم هستند.
زانوبند ها، بعضی وقت ها با قلم هایی در یک طرف پاشنه می‌توانند به برداشتن فشار از روی کناره زانو که توسط آرتروز مفاصل و استخوان ها ایجاد می‌شود، کمک کنند.

فیزیوتراپی زانو چگونه انجام میشود و انواع روش های فیزیوتراپی در اندیشه

فیزیوتراپی شهریار برای زانو درمان های زیر را شامل میشود :


استفاده از گرما و الکتروتراپی در بهبود گرفتگی های عضلانی (دستگاه‌های تحریک الکتریکی عصب و عضله):

تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS) یکی از مدالیته‌های فیزیوتراپی است که در آن از جریان برق خفیف برای درمان زانو درد استفاده می‌شود. جریان برق از طریق الکترودهای کوچک به بدن منتقل می‌شود. متخصص فیزیوتراپی الکترودها را روی پوست، نزدیک منبع درد قرار می‌دهد. در فیزیوتراپی زانو در شهریار درد برخی بیماران پس از برقرار شدن جریان برق کمتر می‌شود، چون جریان برق عصب‌ها را در ناحیه درگیر تحریک می‌کند و پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد که سیگنال‌های معمول درد را مختل می‌کند. نظریه دیگر درباره سازو کار تاثیرگذاری TENS این است که تحریک الکتریکی عصب باعث می‌شود که بدن مسکن‌های طبیعی موسوم به اندورفین‌ها را ترشح کند و در نتیجه بیمار درد را احساس نکند.


امواج صوتی یا اولتراسوند در بهبود ترمیم ناحیه :

اولتراسوند نیز یکی از مدالیته‌های فیزیوتراپی برای درمان زانو درد است که در آن از امواج فراصوت که گوش انسان قادر به تشخیص آنها نیست، استفاده می‌شود. امواج فراصوت گاهی اوقات برای درمان درد و اسپاسم‌های عضلانی و تسهیل فرایند التیام‌بخشی طبیعی بدن به کار برده می‌شود. اولتراسوند در شدت‌های بالاتر حرارتی عمقی ایجاد می‌کند. حرارت گرفتگی عضله را از بین می‌برد، عضلات را شل و گرم می‌کند و خاصیت ارتجاعی عضله را قبل از انجام حرکات اصلاحی و کششی افزایش می‌دهد. اولتراسوند با اثر گذاشتن بر سلول‌ها موجب تسهیل فرایند التیام‌بخشی بدن می‌شود. اولتراسوند در شدت‌های پایین‌تر نیز اثر التیام‌بخشی دارد، اما بافت‌ها را گرم نمی‌کند.


تقویت عضلات از طریق تمرینات طبی

درمان های دستی یا مایوفاشیال ریلیز :

متخصص فیزیوتراپی برای انجام درمان دستی، مفصل‌ها و بافت‌های نرم را با حرکات دست ماهرانه دستکاری می‌کند تا در نتیجه دامنه حرکتی و هم‌ترازی مفصل بهتر شود و ورم، التهاب و درد کمتر شود. در فیزیوتراپی اندیشه تمام این موارد درمانی توسط فیزیوتراپیست انجام میشود .


تکنیک‌های درمان دستی

شامل ماساژ، کشش، حرکت دادن مفصل در جهات مختلف و متحرک‌سازی مفصل و بافت نرم، انجام حرکات اصلاحی در برابر مقاومت، تکنیک انرژی عضلانی (MET) و تکنیک‌های آزادسازی فعال می‌شود. درمان دستی عمدتاً بر روی سیستم میوفاسیال و مفاصل انجام می‌شود و غالباً با آزادسازی بافت نرم شروع می‌شود تا مفصل‌ها برای دستکاری (مانیپولاسیون) و متحرک‌سازی (موبیلیزاسیون) آماده شود. درمان دستی رویکرد شاهد محوری است که موثر بودن آن در پژوهش‌های متعدد اثبات شده است.

استفاده از لیزر های کم توان و پرتوان در ترمیم ضایعات

لیزر درمانی در فیزیوتراپی زانو کاربرد بسیاری دارد و امروزه بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها از آن برای کاهش درد زانو استفاده می¬‌کنند. اما اینکه روند لیزر درمانی به چه صورت است برای بسیاری از افراد سوال است.تقویت نور به روش گسیل القایی تابش (LASER) از انرژی الکترومغناطیسی تابش، یعنی حرکت فوتون‌ها در فضا استفاده می‌کند. لیزر سرد یا کم‌توان اثر گرمایی ندارد یا اثر گرمایی آن جزئی است، اما اثر چشمگیری بر التیام یافتن بافت نرم و شکستگی استخوان و مدیریت درد دارد. نور مورد استفاده در لیزردرمانی طول موجی دارد که به راحتی توسط آنزیم‌ها، هموگلوبین، فیبروبلاست‌ها و بافت عصبی جذب می‌شود. لیزر موجب تخلیه گرانول‌ها می‌شود، در نتیجه واسطه‌های التهابی قوی مانند فاکتورهای رشد آزاد می‌شود. این واسطه‌ها فرایندهای فاگوسیتیک (بیگانه‌خواری) را در محل آسیب‌دیدگی فعال می‌کنند، همچنین در پی افزایش عملکرد فیبروبلاست‌ها تجمع کلاژن و قدرت کششی نیز افزایش می‌یابد.

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی

درمان با فیزیوتراپی زانو در شهریار با دستگاه مگنت درمانی ، باعث کاهش تومر افزایش خون رسانی به بافت غضروفی زانو ، بهبود التهاب و در نتیجه درمان زانو درد میشود


طب سوزنی و سوزن خشک


در برخی از موارد طب سوزنی نیز در کنار سایر روش¬های فیزیوتراپی زانو استفاده می¬‌شود .سوزن زدن خشک گاهی با طب سوزنی اشتباه گرفته می‌شود. در هر دو روش لازم است که متخصص سوزن‌ها را با دقت در نقاط معینی فرو کند، اما طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی طب سنتی چینی (TCM) است که متمرکز بر حرکت انرژی در بدن است و با هدف تسکین درد و پیشگیری از بیماری انجام می‌شود. تکنیک سوزن خشک متکی بر شناخت آناتومی و فرایندهای بدن است و با هدف تسکین درد، افزایش دامنه حرکتی یا رفع مشکلات عصبی انجام می‌شود.


نیدلینگ همراه با الکتروتراپی (الکتروآکوپانکچر)

کینزیوتیپینگ

متخصصین فیزیوتراپی استفاده از نوار کینزیو تیپ را برای کاهش التهاب و درد پس از آسیب زانو و یا تاندون کشیده شده بخصوص در ورزشکاران استفاده می¬‌کنند. این نوارهای درمانی با کنترل کردن حرکت مفصل زانو از آسیب¬‌های جدی تر پیشگیری می‌¬کنند . این نوارها با خاصیت چسبندگی و نیروی کشسانی قسمتی از زانو (تاندون،رباط ،بافت و مفصل ) را که دچار آسیب شده از سایر قسمت¬‌های بدن جدا کرده و درد را از آن ناحیه بیرون می‌کشد.

 

سه ورزش و تمرین اساسی برای درمان زانو درد :
انجام دادن تمرینات کششی مخصوص عضلات محافظ زانو
تقویت و افزایش حجم عضلات مرکزی
تقویت عضلات سرینی

 

 

انواع آسیب های ارتپدی در زانو – ارتپد در شهریار اندیشه ارتوپد در شهریار و اندیشه و …. جراح ارتوپد شهریار

عمل جراحی زانو
اگر طوری صدمه دیده اید که به جراحی نیاز دارد، معمولا نیاز نیست که عمل جراحی به سرعت انجام شود.
قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید، مزایا و معایب روش های ساخت مجدد به کمک جراحی و تطبیق با شرایط به کمک روش های غیر جراحی را در نظر بگیرید.
حتما قبل از تصمیم برای عمل جراحی با فیزیوتراپ خود مشورت کنید چرا که یک فیزیوتراپی زانو ساده می تواند مشکلات و آسیب های شما را برطرف کند.
به خودتان پاسخ دهید که نسبت به شما، کدام یک مناسب تر است.
جراحی مفصل نما
براساس صدمه، پزشک شما ممکن است بتواند پس از معاینه محل درد، با تعمیر آسیب وارده به مفصل شما با استفاده از دوبین های فیبر اپتیکی و ابزار های طولانی و نازک متصل به آن، عمل جراحی را انجام دهد و تنها چند برش کوچک کنار زانو را به یادگار بگذارد.
آرتروسکوپی ممکن است برای حذف آرتروز از مفصل زانو شما استفاده شود یا برای حذف یا تعمیر غضروف صدمه دیده (به خصوص اگر باعث قفل کردن زانوی شما بشود)، و ترمیم مجدد رباط های پاره شده استفاده می‌شود.
عمل جایگزینی بخشی از زانو
در این پروسه، حراح شما تنها بیشترین بخش آسیب دیده از زانو را با بخش هایی که از فلز و پلاستیک ساخته شده اند جایگزین می‌کند.
عمل جراحی می‌تواند از طریق برش های کوچک نیز انجام شود، به همین خاطر بیمار بسیار سریع تر از حالتی که تمام زانو را جایگزین کند، بهبود خواهد یافت.
جایگزینی تمام زانو
در این پروسه، جراح شما استخوان آسیب دیده و غضروف مرتبط به آن را از استخوان ران جدا می‌کند و آن را با یک مفصل مصنوعی از جنس آلیاژ های فلزی، پلاستیک های طراز اول و پلیمر ها جایگزین می‌کند. که به آن تعویض مفصل زانو می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up